مقدمه
تصفیه و تهیه بنزین اتومبیل – بنزین یکی از چند مشتقات نفتی است که از نفت خام بدست می آید نفت خام در تصفیه خانه و در داخل یک مخزن بلند فلزی تقطیر می شود . این مخزن را برج تقطیر جزء به جزء (Fractionating Tower) می گویند .
نفت خام در داخل کوره گرم شده و به درجه حرارتی می رسد که تمام مشتقاتی که باید تهیه گردند بصورت گاز در می آیند . گاز متصاعد شده پس از عبو از مراحل مختلف تقطیر شده و به مایع تبدیل می گردد .
بنزینی که از برج تقطیر بدست می آید دارای اکتان پایین است وبایستی عمل آورده شود و اکتان مناسب را کسب نماید و فرآیندی را طی نماید که عوامل زنگ زدگی و چسبندگی را از بین برده و یا اینکه حداقل آنها را بی اثر نماید . سپس به گرید یا درجات مختلف جداسازی شده و برای افزایش مقاومت آنها در برابر انفجار و نیز چلوگیری از یخ زدن کاربراتور، افزودنی های لازم به آن اضافه می شود .
بنزین ، مخصوصاً برخی از گرید های بالا بعنوان فرآورده جانبی و به روش شیمیایی نیز تولید می گردد اما منبع اکثر بنزین ها نفت خام می باشد .
سیستم سوخت
1-چگونگی کار سیستم سوخت :
برای اینکه موتور به راحتی روشن شود و بدون اشکال گاز خورده . از نظر مصرف سوخت نیز مقرون به صرفه باشد و درعین حال بتواند تمام قدرت را تولید نماید و د رحین رانندگی خاموش نشود ، کاربراتور نقش اساسی خواهد داشت .
به طور خلاصه ، وظیفه کا ربراتور مخلوط کردن مقدار صحیح از سوخت با مقدار متناسب از هوا جهت احتراق در سیلندرها و نیز ارسال به موقع از مخلوط تبخیر شده مذکور به هر سیلندر و برابر نیاز آن می باشد . سیکل کامل کاربراتور از لحظه مخلوط شدن سوخت با هوا شروع شد ه و تا لحظه احتراق در سیلندرها ادامه دارد . از اینرو این سیکل شامل کاربراتور ، منیفولد هوا ، سوپاپ هوا ، وحتی اتاق احتراق و پیستون نیز می گردد .
سوخت لازم برای کاربراتور از طریق سیستم سوخت تامین می گردد و این سیستم شامل باک بنزین ، تلمبه یا پمپ بنزین و تعدادی صافی بنزین می باشد . پمپ بنزین ، سوخت را با فشار به پیاله سوخت که دارای شناور است می فرستد و صافی نیز از ورود مواد زاید به سیستم سوخت جلوگیری می نماید .
فهرست مطالب
مقدمه 1
سیستم سوخت 2
چگونگی کار سیستم سوخت 2
نسبت اختلاط سوخت و هوا 3
لوله کشی سوخت 4
ساختمان کاربراتور ساده 4
اصول کاربراتور 5
کاربراتور ریگلاژ 10
بخش دوم : مدارهای کابراتور 11
الف – مدار شناور 11
ب – دریچه گاز 12
ج- دستگاه شتاب دهنده 12
د- دستگاه ساسات 13
تامین سوخت ( بنزین ) 16
1- باک بنزین 16
تعمیرات مخزن بنزین 18
2- صافی بنزین 19
3- اتصالات لوله بنزین 20
پمپ کردن بنزین به کاربراتور 20
صدای موتور نشانه کدام نقص فنی است ؟ 21
صدای تیک تیک یا کلیک کلیک پرتاب جرقه 23
فاصله زیاد سوپاپها ( فیلر سوپاپها ) 23
سیلندر – پیستون – رینگها 24
آوانس بودن زمان جرقه 24
ضربه حاصل از خودسوزی روی پیستون ( تق تق ) 25
سیستم کاهش مصرف روغن اتومبیل 26
آب بجای بنزین 27
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 29
مطالب مرتبط