مقاله نقد مکاتب اخلاقی اکزیستانسیالیسم و ماکیاولیسم

شاید با انتخاب این عنوان در تیتر مقاله، برخى از خوانندگان تعجب کنند که قرن‏بیستم که همراه با پیشرفت علم و تکنیک و فضانوردى است، چگونه مى‏شود فرض بیمارى‏ اندیشه را بر جمعى از دانشمندان معروف جهان غرب در قرن اخیر نسبت داد؟

ولکن با کمال تاسف باید اعتراف کرد که در کنار پیشرفت وسیع علم و تکنیک‏ که دلیل سلامت فکر و اندیشه صحیح و پویا مى‏باشد افکار انحرافى نیز موجود است. ما در این مقاله به تحلیل و بررسى برخى از آنها مى‏پردازیم:

مفهوم اخلاق در فلسفه اگزیستانسیالیسم :
از جمله مکاتب انحرافى، مکتب‏«اگزیستانسیالیسم‏» است. پیروان این مکتب در زمینه سیستم اخلاقى به یک سلسله‏عقائد خاصى معتقدند که خالى از اعجاب نیست که مجموعه‏اى از این عقائد، اصول ومبانى فلسفه اگزیستانسیالیسم را تشکیل مى‏دهد.

اینان مفاهیم و معانى مقدسى را که پایه اخلاق فردى و انسانى را تشکیل مى‏دهد،قبول ندارند اینان این‏گونه مفاهیم و معانى مقدس را موهوم و بى‏ارزش مى‏دانند وتنها به اصولى از اخلاق قائلند که در شعاع و حدود قانون باشد. از «راسل‏» که‏یکى از بزرگان مکتب اگزیستانسیالیسم است، سوال مى‏کنند که آیا خود را به کدام یک‏از سیستمهاى اخلاقى مقید میداند؟ در پاسخ مى‏گوید: روش اخلاقى من ایجاد هم‏آهنگى‏بین منافع بوده، خصوصى مى‏باشد (۱) .

چنانکه خوانندگان ملاحظه مى‏کنند، راسل که از دانشمندان معروف اروپائى است،اخلاق را به معنا و موقعیت قانون تلقى کرده و تنها مربوط به زندگى اجتماعى وحقوق افراد و جوامع انسانى مى‏داند و اخلاق فردى را نفى مى‏نماید به نظر او انسان‏در ارتکاب امورى که ضررى و صدمه‏اى به دیگران نمى‏رساند، آزاد است و لزومى نداردکه از آنها خوددارى کند، مثلا لزومى ندارد که زنان عفت‏به خرج دهد و از معاشقه‏با غیر همسران خود در صورتى که تولید مثل نکنند خوددارى نمایند؟!! (۲) .

از اینرو «راسل‏» براساس آزادى انسان در امور مربوط به خود اظهار مى‏دارد که‏مریض حق دارد به مرگ خود رضایت دهد!! و در غیر این صورت بر پزشک نیز روا است که‏او را بمیراند و راحت‏سازد!! مجله «عالم فکر» در نخستین شماره خود مقاله مفصلى در مورد فلسفه اگزیستانسیالیسم تحت عنوان «بیمارى اندیشه در قرن بیستم‏» درج کرده در این مقاله از قول «آلبرکامو» از دانشمندان بزرگ اگزیستانسیالیسم مینویسد:

«زندگى مفهومى ندارد و شایسته بسرآوردن نیست‏بنابراین خودکشى امرى طبیعى،عاقلانه و پذیرفتنى است‏» (۳) .

پس مبناى این مکتب بر این است که براى انسان همه‏چیز آزاد است و به این ترتیب‏تماامى ارزشها را خواه آسمانى و غیر آن را زیر پا مى‏گذارند و جز آزادى فرد هیچ‏چیز در آن مفهوم ندرد! این مساله خود راهنمائى روشن براى تبیین و توضیح اساس‏فلسفه اگزیستانسیالیسم و مفهوم اخلاق در این فلسفه مى‏باشد لذا از دانشمندان بزرگ‏غربى از قبیل «هایدگر»، «سارتر»، «آلبرکامو»، «سیموندوابواره‏» و… ضمن کلامى مى‏گویند:

«اندیشه اگزیستانسیالیسم نقطه اتکایش الحاد و آزادى از قید دین و اخلاق‏است‏».


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 7

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط