مقدمه
ابتدا با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم اسدی دبیر پرورشی و مدیرها خانم ادیب پور و همچنین آموزش و پرورش ناحیه .
در ابتدا می گویم که زنگ پرورشی رسیده بود و خانم اسدی که وارد کلاس ما شد بعد از سلام کردن موضوعی را که آموزش و پرورش برای تحقیق آن را به مدرسه عرض کرده بود و بر عهده ی دانش آموزان همه ی مدرسه بود صحبت کرد و ابتدا عنوان موضوع را که «عدالت » اصل آن است گفت و بخش های آن را یکی یکی برای ما توضیح دهد تا درتحقیق ما را یاری کند ما از بین این موضوع ها «خانواده و نقش تاثیر آن در برقراری عدالت » را انتخاب کردیم که می توانستم به کمک دوستم و سایر افراد به عنوان خانم اسدی و مادر و پدر گرامی ما را در این کار یاری کردند که از آن ها متشکریم و توانستیم به دنبال این ، کتاب ها و منابع زیادی و همچنین سایت های اینترنتی این موضوع را به پایان برسانیم و از آن ها خیلی سپاسگذاریم .
عدالت از نظر علی (ع ) در خانواده ی اجتماعی
«لقد ارسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس ولیعلم الله من ینصره رسله بالغیب ان الله قوی عزیز» «حدید آیه ی 25»
«ان الله یامر بالعدل و الاحسان وایتائ ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکرون » «نحل آیه ی 90»
این دو آیه ی کریمه از دو سوره است و هر کدام در یک جایی از قرآن است آیه ی اول آیه ی بیست و پنجم از سوره ی حدید است و آیه ی دوم آیه ی نودم از سوره ی نعل است البته در هر دو آیه از یک مطلب یاد شده و آن موضوع عدالت است البته هر آیه مطلب اضافه ای نسبت به دیگری دارد.
در آیه اول می فرماید «ما، پیغمبران خود را به دلایل روشن فرستاده ایم و همراه آن ها کتاب و مقیاس و وسیله اندازه گیری فرستادیم تا مردم بر میزان عدالت عمل کنند، آهن فرستادیم که فلزی و محکم و با صلابت است و منافعی برای حیات بشر دربر دارد! علت دیگر فرستادن پیغمبران این است که آمدن آن ها وسیله ای امتحانی باشد و معلوم و روشن شود که چه کسی به یاری حق و اهل حق می شتابد و چه کسی نمی شتابد، خداوند نیرومند و غالب است .
در آیه ی اول هدف کلی ادیان آسمانی را برقرار شدن موازین عدالت ذکر می کند و در آیه ی دوم به عنوان یک اصل از اصول و مبانی کلی اسلام و به عنوان معرفی روح اسلام می فرماید خداوند به عدل و احسان امر می کند و از فحشاء و زشت کاری ها و بدی ها و ظلم ها نهی می کند.
موضوع عدل و احسان خصوصا موضوع عدل ، گذشته از این که در خود قرآن کریم مکرر ذکر شده در تاریخ اسلام و در میان مسلمین فصلی طولانی دارد چه از نظر علمی در تاریخ اسلامی و چه از نظر علمی و اجرایی در تاریخ اجتماعی و سیاسی جامعه و چون واقعا یکی از ارکان اسلام اصل عدل است . شایسته است در اطراف آن صحبت شود و مخصوصا ما شیعیان که یکی از اصول دین را عدل می دانیم .
عدل از اصول دین در خانواده
اصول دین را پنج چیز می شماریم ، توحید، عدل ، نبوت ، امامت ، معاد. عدل و امامت اختصاصا در شیعه از اصول دین شمرده شده ، و گاهی این دو را به نام دو اصل مذهب می نامند که البته مقصود این است که از نظر اسلام شناسی این مذهب و از دیده ی پیشوایان این مذهب ، عدل و امامت هم از اصول اسلام است ، پس معلوم می شود از نظر مذهب و طریقه ی ما اصل عدل بسیار مهم است ، پس معلوم می شود که در ردیف مسائلی از قبیل مسائل اخلاقی خانواده نیست لذا، به همین مناسبت به این شب های عزیز که فرصتی هست تا حدی که مقدور است از اطراف این اصل و تاریخچه ی آن که با سرنوشت ما و وضع حاضر ما بستگی دارد مطالبی به عرض شنوندگان می رسانیم .
به علاوه اینکه این شب ها تعلق دارد به امام عادل علی الاطلاق ، مجسمه ی عدل و مساوات ، شیفته ی حق و انصاف ، نمونه ی کامل بشر دوستی و رحمت در جهت و احسان : مولای متقیان علی (ع ) کسی حتی دیگران درباره اش گفته اند قاتل او همان عدل و مساواتش بود.
فهرست مطالب
مقدمه
عدالت از نظر علی (ع ) در خانواده ی اجتماعی
عدل از اصول دین در خانواده
جود و عدل در خانواده از دیدگاه اخلاق فردی
جود بهتر است یاعدل ؟
جود و عدل از نظر اجتماعی
فرق جود با احسان
عدالت در خانواده ، فلسفه ی اجتماعی
دنیای گشاده ی عدالت خانواده و دنیای تنگ ظلم
علت اصلی انحراف افراد از عدل در جامعه و خانواده
نتیجه ی اساس بحث عدل در خانواده
اصل عدل در مذهب شیعه
حق همسر از نظر علی (ع )
مفهوم عدالت اجتماعی در خانواده
مهفوم و ابعاد عدالت اجتماعی در خانواده
منابع و مآخذ
فرمت فایل: WORD
تعداد صفحات: 27
مطالب مرتبط